Відгук про концерт 15.05.2019

Слідами "Української музики ХХІ століття"

Для учасників ІV міжнародного фестивалю "Музичні імпрези України" – ініціаторів, виконавців і композиторів – день 15 травня 2019 року запам'ятається надовго. І насамперед, вечірнім концертом Черкаського симфонічного оркестру, який кульмінаційно завершував "Травневу трилогію" нових для черкаського музичного життя заходів. Місцеві меломани протягом майже двох годин прилучалися до нової вітчизняної музики академічного спрямування.

Організатори концерту підійшли до проведення симфонічного концерту як з мистецьких, так і прогресивних державницьких позицій. Їх метою було познайомити співгромадян із новими тенденціями, іменами, творами академічної музики – вагомої частки нинішньої української музичної культури, котра, на жаль, у Черкасах знана не вповні. Академічна музика покликана не лише доступно розважити якісним продуктом, її кращі надбання звертаються до більш вагомих суспільних чи особистісних питань буття, використовуючи багаті скарби виразних засобів, набуті композиторами протягом століть.

А ще ціль таких концертів – просувати нове покоління фахово освічених достойних вітчизняних музикантів у сучасне слухацьке середовище. Українська музика – це не тільки Микола Лисенко, Семен Гулак-Артемовський або Володимир Івасюк, Святослав Вакарчук чи Андрій Хливнюк тощо. Черкасцям пора почути і сучасних метрів академічного мистецтва таких як Іван Карабиць, Олександр Щетинський, Юрій Алжнєв, музика яких на всеукраїнському та міжнародному рівні уже пройшла свій відбір. Будемо сподіватися, що більш молоді: Анна Школьнікова, Олена Протопопова, Євгенія Марчук, Тетяна Бачул, Андрій Стельмах - наступні у черзі стати знайомими і звичними у наших концертних афішах.

Організатори фестивалю та концерту постаралися з рекламою, і у філармонійній залі, не зважаючи, що  програма містила переважно не зовсім відомі черкасцям імена, вільних місць знайшлося небагато. На концерт прийшли різні слухачі – як спокушені та освічені, так і любителі. Твори для виконання підбиралися не просто так, а вибір став наслідком конкурсу. На пропозицію взяти участь у подібному заході відгукнулися більше 50 композиторів із 15 міст України та з-за кордону, на конкурс вони надали свої партитури безоплатно. Враховуючи складові проекту, можливості оркестру, слухацькі традиції, було обрано 12 творів різних авторів.

Концертна програма виявилася різноплановою, цікавою, представлені композиції зважали на різні смаки і створили калейдоскоп розмаїття сучасного буття академічної музики в Україні. Поціновувачі більш радикальних модернових звучань оцінили "Симфонічні портрети" О.Щетинського, прихильникам неокласицизму в стилі Моцарта адресувалася музика Т.Бачул з її мюзиклу "Гейм – Х або Подорож у музичному просторі", використання фольклору у сучасних композиторських техніках було представлене у парафразі "Краю мій" Ю.Алжнєва. Прихильники традицій видатного українського симфоніста ХХ століття Б.Лятошинського насолоджувалися "Елегією" І.Карабиця. У творах молодих: "Perpetuum mobile" А.Школьнікової та фортепіанному концерті А.Стельмаха – прибічники лінії С.Прокоф'єва – Д.Шостаковича почули оригінальне творче продовження. Любителі змістовних вокальних композицій та академічного співу милувалися романсами О.Протопопової та Є.Марчук. Подарунок припасли навіть для прихильників року: ним стала пісня М.Товстого "Уou have to make up your mind", збагачена звуками симфонічного оркестру. Беззаперечно, більшість наших слухачів, вихованих на цінностях демократичного музичного романтизму, пройнялися "Інтермецо" С.Нікітіна в прекрасному оркеструванні О.Лісуна, релаксували під мальовничі оркестрові барви "Секрету океану" О.Гоноболіна чи веселилися і ловили посмішку янгола у "Фейерверк-хорі" французького українця О.Шмикова.

Самобутність концерту крім новаторської програми підтверджена була ще й оригінальними прийомами ведення, куди залучили "голоси із залу". У ролі конферансьє окрім знаної ведучої Тетяни Гук виступили відомі в Черкасах особистості: Ольга Касьянова (ведуча, включена до числа "20 найбільш впливових людей Черкас" за 2018 рік на основі проекту Інтернет-видання Zmi.ck.ua), Іван Подолян (співголова громадського об'єднання «Промолодь» і фундатор «SMRNK - Черкаської школи підприємництва») та актор-вентролог Олександр Донець зі своїм «вихованцем» Гошею-контрабасом. Їх щирі емоційні анонси привабили увагу слухача, не дуже близько знаного із серйозною академічною музикою, до непростих за змістом і музичною мовою композицій.

Концерт удався. Його учасники: академічний симфонічний оркестр Черкаської обласної філармонії під орудою заслуженого діяча мистецтв України О.Дяченка, солісти – заслужений артист України Г.Кабін (скрипка), О.Рожкова (сопрано), О.Пономаренко (фортепіано) та артисти оркестру – доклали до успіху чимало зусиль. Сподіваємося, що ця резонансна художня подія матиме вплив на перебіг культурного життя Черкащини, буде піднімати і збагачувати естетичні запити містян щодо вітчизняної музики ХХ - ХХІ ст. Чекаємо, що проект "Новітня українська академічна музика" отримає достойне продовження у мистецьких планах нашого оркестру і стане продуктивною платформою для актуалізацій творчих ідей музикантів: виконавців та композиторів – як молодих, так і досвідчених та знаних.

Музичний редактор Л.Яворська